Maldivene på budsjett

Jeg har fått en del spørsmål om turen vår til Maldivene forrige sommer. Spesielt pris og budsjett er folk spesielt interessert i å vite. Maldivene er jo kjent for å være et naturparadis, men det er også kjent for luksushoteller og ekstremt dyre priser. Og for å si det kort og enkelt, ja, Maldivene er dyrt. Men det går faktisk an å reise dit på et smalt budsjett. Mye takket være de nye lovene som ble innført i 2010. Det ble da lovliig med “guest houses” på lokaløyene. Dette har endret MYE. Nå er det ikke bare luksusturister som besøker øyparadiset. Også backpackere og “vanlige” folk, som deg og meg, som lenge har gått med en drøm om å oppleve Maldivene, har endelig mulighet til å reise, uten å gå personlig konkurs 😉

Jeg kan først og fremst fortelle litt om våre valg og erfaringer. Å planlegge en tur til Maldivene er nemlig ikke “bare bare”. Det bør settes av GOD tid til planlegginga. Vi skreddersydde turen helt selv, uten hjelp av reisebyråer. Jeg er sikker på at det sparte oss mange tusenlapper. 

Først og fremst, spør deg selv; hva er du ute etter? Naturen? Luksusen? Strendene? Dykkingen? Atmosfæren? Lokallivet? Ikke minst, hvor mye penger ønsker du å bruke på turen. Det er vel hovedspørsmålet som blir liggende til grunn for hvilken tur du ender opp med. Vi var mest ute etter å se og oppleve naturen, de vakre strendene og samtidig unne oss litt luksus når vi først var kommet til paradiset jeg så lenge hadde drømt om. Budsjettet var ikke superstramt, men samtidig ville vi ikke blakke oss helt. Vi valgte å bo 14 dager på ei lokaløy, for så å dra til en resortøy i seks netter for å oppleve litt luksus. 

SE BILDER OG LES MER OM TUREN VÅR HER OG HER.

 

Jeg aner ikke hvor mange timer jeg har sittet foran mac-en og sett på Google, blogger, Facebook, Booking.com, Agoda.com, Tripadvisor og ulike forum, for å først og fremst finne ut hvilken øy vi skulle bo på. for jada, Maldivene består av 1192 ulike øyer. Ikke alle med fastboende og hoteller, men likevel. Jeg har lest tusenvis (Jepp, you heard me) av reviews for å finne de beste hotellene tilpasset oss.

Mitt absolutt beste tips til dere som ønsker å reise på budsjett:

Kombiner noen netter/uker på en lokaløy med én natt eller to på en resortøy. Mitt inntrykk og erfaring er at lokaløyene i Maldivene oftest er veldig annerledes enn resort-øyene. Ja, det er fine strender på lokaløyene også, men du finner verken vannvillaer eller luksus. Det er definitivt vel verdt å koste på seg litt ekstra for å kjenne på luksusen når du først er på Maldivene. Trust me.

Du får ikke samme feelingen av å dra på arrangerte dagsturer til resortøyene, som å overnatte (Les mer lenger ned i innlegget). 

 

Flyturen: Trondheim – Oslo – Dubai – Male:

Vi, jeg og Anders, benyttet oss av Momondo.com. Det er en veldig enkel og oversiktlg nettside der du kan plotte inn hvor du skal reise fra og til, og når. Når dette er gjort, kommer det opp en oversikt over hvilke dager det er billigst å reise, og med hvilke flyselskaper. Vi var heldige og fant flybilletter fra Trondheim til Male (hovedstaden i Maldivene), til bare 6500 kroner per pers tur/retur med Emirates. Da fløy vi Trondheim – Oslo – Dubai – Male.  Det lønner seg å følge med på siden og legge inn et par søk nå og da for å se om prisene endrer seg. 

Male City: På tur hjem slo vi ihjel noen timer i Malé.  Vi hadde med oss en guide, men vi kunne fint droppet turen. Det var nemlig så å si ingenting å se eller oppleve, dessverre. 

 

Vi valgte MAAFUSHI

Jeg googlet meg som sagt ihjel i lang tid før valget falt på Maafushi. Da hadde jeg fått innsikt i hvilke type hoteller som fantes på øya, hvor enkelt det var å komme seg dit fra hovedstaden, og hadde på forhånd sett litt bilder av stedet. Jeg saumfarte Instagram, nettforum og you name it. Maafushi er en liten lokaløy med cirka 1300 innbyggere, cirka 40 minutter med speedbåt fra Male. Øya ble heftig ødelagt under tsunamien i 2004, men er nå godt oppbygd igjen. Det litt spesielle med Maafushi, er at en stor del av øya brukes til fengsel. Jupp, her shippes landets verste fanger, og om du går tur forbi i nabolaget, kan du også se disse når de står ute og driver med trimmen sin. Ettersom øya er lokal, er det også tre (om jeg ikke tar feil) moskeer her, og stort sett alle fastboende er muslimer. Det vil også si at det er regler deretter. Ingen alkohol er å få kjøpt, det finnes ikke svin/bacon, og du kan altså ikke vandre rundt i bikinien som det passer deg. Det er faktisk en egen turiststrand hvor kvinner får lov til å sprade rundt halvnaken. Ikke ellers. Maafushi er ikke noen unntak fra andre lokaløyer i Maldivene, landet er som sagt muslimsk, og det leves etter sharialover her. Vi falt likevel på denne øya fordi den er i en ordentlig oppbygningsfase, det er enkelt å komme seg dit fra flyplassen, du har flere restauranter å velge mellom, du kan ta dagsturer fra Maafushi til andre resortøyer, og ikke minst, det var veldig (!) mye rimeligere å bo her enn på ei resortøy. 


Maafushi

 

Hvordan komme seg til Maafushi?

 Det går en såkalt ferge fra Male til Maafushi. Først må du ta en ferge fra flyplassøya til Male, det tar fem minutter. Det koster 1$ per pers.

Anders utenfor Ibrahim Nasir International Airport.

Deretter må du ta taxi fra fergeleie til “piren” hvor Maafushi-ferga går fra. Ferga går hver dag, bortsett fra fredager. Jeg husker ikke helt, men jeg tror det kostet 2,5$ per pers. Vi endte opp med å ta speedbåt både til og fra. Vi betalte 25$ per pers én vei.

 


Slik så det ut inne på “ferga”. 

 

ARENA BEACH HOTEL

Vi bodde 14 netter på Arena Beach Hotel. Valget falt på hotellet på grunn av beliggenheten, like ved turiststranden. Det var også dette stedet som hadde best tilbakemeldinger fra gjester. Det skal sies at det bygges heftig mye på øya, da turismen er i stor vekst, og Arena Beach Hotel bygger selv ut, noe som hørtes fryktelig godt da vi bodde der. En dag holdt arbeiderne på fra tidlig morgen, til ett om natt, og deretter startet de opp igjen seks om morgenen. Vårt rom lå vegg i vegg med der bygginga foregikk, og jeg må innrømme at det ødela nesten en hel uke av oppholdet vårt før vi endelig fikk byttet rom. Så, sjekk ut om bygging foregår der du tenker å bo, for det er lite trivelig. Ikke akkurat sånn man ser for seg en drømmereise til Maldivene. 

For 14 netter betalte vi i overkant av 9000 kroner for to personer, med frokost inkludert.

Bikini Beach, turiststranda på Maafushi.

 

RESPEKT

De første dagene syntes jeg det var litt vanskelig å finne ut hvor “lite” klær som egentlig var tillatt å gå i. Jeg kledde meg alltid slik at det jeg hadde på meg dekket enten skuldre og/eller knær. Jeg så for meg skuende blikk fra mannfolka, men både jeg og Anders opplevde innbyggerne her som veldig, og kanskje litt overraskende, vennlige 🙂 

 MATEN

For oss har god mat alltid hatt stor betydning når vi har valgt ut reisemål. På Maafushi finnes det om lag ti restauranter. Det som er litt synd er at alle og enhver serverer så å si det samme. Ettersom de fleste turistene her er europeere (var vårt inntrykk), prøver de å tilpasse maten deretter. Dessverre må jeg si vi ble ganske skuffet over kvaliteten på maten på Maafushi. Til tross for at du kunne kjøpe pasta carbonara, pizza med kylling, ulike stir fry-retter osv, så var alt laget med typ ketchup, ferdigbunn og generelt lite smak. Den mest populære restauranten var på hotellet vi bodde. De kjørte buffet til cirka 12 dollar pluss drikke per person. Det var ikke all verden til utvalg, men det var likevel superpopulært. Vi spiste a la carte-lunsj flere ganger her, og vi opplevde denne restauranten som den definitivt beste 🙂

Generelt pris på mat varierte, men for to greie porsjoner med kylling curry med ris, og to brus, betalte vi vel i underkant av 15 dollar. Det er ikke så verst, synes jeg 🙂 Trodde det skulle bli mye dyrere med mat på øya. Det finnes også flere supermarkeder der man får kjøpt snacks, brus, is, hygieneartikler, frukt osv. 

WHISKEY PÅ STRANDA

Blir du fryktelig tørst på alkohol, så er det faktisk håp for å finne seg en dram. Det finnes en såkalt “Floating Bar” som ligger ankret opp utenfor Maafushi. Det er en båt hvor de selger alkohol, selv om det er til en relativt høy pris. Vi testet det aldri, men maten der skal også være ganske god (ifølge Tripadvisor). Et annet alternativ er å bli kjent med lokalbefolkninga. Helt tilfeldig ble vi kjent med en gjeng ungdommer som satt på stranda og drakk whiskey hver kveld. Det endte med at Anders fikk kjøpt litt drikke av dem. 

UTFLUKTER

Det definitivt beste med Maafushi var å kunne organisere turer til andre øyer. Haha. Rett og slett. Det finnes flere sjapper som lever av dette, og som også organiserer snorkelturer osv. Prisene varierer, men vi benyttet oss av iCom Tours (LINK). Vi var på en organisert snorkeltur, leide vannscooter, og dro på dagsturer til to femstjerners resorts, Adaaran Prestige Vadoo og Anantara Dhigu. Alt var vel verdt pengene, spesielt de to turene til resortøyene.

Sandbank: En dag leide vi vannscooter for en god slant penger. Vi kjørte til en sandbank ute i havet. Veldig fint, og veldig typisk Maldivene:) 

 

 

Snorkeltur:

Vi booket en femtimers snorkeltur med tre stopp, hvor vi blant annet så mange skilpadder, blacktip hai, whitetip hai, mantaray, eagleray, stingray, masse trigger fish (vær forsiktig, de er aggressive!) og korallfisker i all verdens farger og størrelser! iCom-gutta hadde med undervannskamera og inkludert i prisen får man lagt over alle bildene og filmene de knipser på en minnebrikke/minnepinne, hvis du har med deg det. Vi betalte cirka 40 dollar per pers inkludert snorkelutstyr, drikke, frukt og sjokolade. 

 

Banana Reef: Dette er like ved det ene snorkelpunktet hvor vi stoppet. Banana Reef het det. Verdt å nevne at vi ble angrepet av en illsint triggerfisk. Haha! Men vi så massevis av nydelige fisker, store og små. 

 

 

 

Adaaran Prestige Vadoo:

Vi kunne valgt mellom titalls resortøyer å dra til, men Vadoo var øya gutta på iCom anbefalte. Jeg var litt i tvil fordi jeg ikke synes stranda så veldig fin ut på bildene. Vi tok dem likevel på ordet, og tok oss en dagstur dit. Vi angrer IKKE. Det var slående vakkert, stor og velpleid hage, villaer ute i vannet, og stranda var langt finere enn på bildene. Inkludert i prisen var fri drikke (alkohol og ikke-alkohol) i strandbaren hele dagen, og en treretters middag. Vi betalte cirka 75 dollar per person. 

Adaaran Prestige Vadoo: Aldri før hadde jeg sett et klarere vann. Se så vakkert, da! 

Adaaran Prestige Vadoo: På Vadoo var det også fine hager rundt omkring:)
 

 

Anantara Dhigu:

Til tross for at dette resortet var det absolutt dyreste å dra til, var jeg aldri i tvil. Jeg hadde på forhånd sett massevis av bilder av Dhigu før vi dro, og vannhengekøya der har lenge vært på bucketlista mi. Det tok bare ti minutter hver vei fra Maafushi, og likevel betalte vi 160 dollar per person. 120 dollar av disse kunne man bruke på hotellets restauranter og barer. Og trust me, det var såpass dyrt at vi fint klarte å bruke opp over 2000 kroner på mat på åtte timer. Øya er stor, og det er mulig å sykle (leie er gratis) rundt hvis du ikke heller vil ligge ved bassengbaren og helle nedpå med de mest smakfulle drinkene, EVER.  
  

Anantara Dhigu: Denne hengekøya var lenge på bucketlista mi. Å ligge her og duppe i 35 grader.. Herlighet, livet var rimelig fantastisk, skal jeg si dere!

 

Anantara Dhigu: Selv om det var dyrt på øya, var det vel verdt et besøk. Drinkene (mocktails for min del) er også verdt å nevne. Det er de aller beste jeg noen sinne har smakt. 

 

 

 

#maldivene #maldivenepåbudsjett #budsjett #maafushi #backpacking #icomtours #snorkeling #adaaranvadoo #anantaradhigu #dhigu #strand #beach #vannhengekøye #bucketlist #reise #travel #maldives #paradis #utflukter #icom arenabeachhotel #bikinibeach #priser #bilder

 

 

6 kommentarer
    1. Det såg helt fantastisk ut! 🙂
      Jeg drømmer virkelig om en tur til maldivene, å nå fikk jeg heldigvis et lite håpe! haha :p
      Men dere var på en luksusøy utenom de 14 nettene på Maafushi? hva het den isåfall?
      for jeg tenker å gjøre noe i samme duren, noen netter på “billigere” plass men vil også unne meg (oss, jeg og sambo) litt luksus 🙂 men synes det er vansklig å finne en øy i nærheten som jeg vet hvordan vi skal komme oss dit me all bagasje osv. :p

    2. Louise: Vi valgte å ta seks netter på en resortøy, og da valgte vi Veligandu som ligger i North Ari Atoll. Vi måtte ta sjøfly dit, men det var på en måte for å få maks ut av turen 🙂 Alltid drømt om det! Hvis du sjekker i arkivet mitt så finner du bilder av Veligandu. Vakker plass. Dyr, men fantastisk fin. Det er flere øyer som ligger i nærheten av Maafushi som mange også tilbyr dagspass til. Kanskje det er mulig å velge en av disse plassene? Det er også mye billigere å booke båtskyss med vannsportssjappene på Maafushi, enn det hotellene tilbyr 🙂 Jeg vet i hvert fall at det er både tre, fire og femstjerners hoteller i nærheten. Håper du finner ut av det. Det er bare å spørre hvis du lurer på mer!

      Maldivene er virkelig til å anbefale (!), men da med opplevelsen av en resortøy også, mener jeg.
      Lykke til!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg