Gravid-oppdatering

Jeg vet slike innlegg er dørgende kjedelig for ikke-gravide og barnløse, men er man i en gravid-boble, så er det faktisk ganske interessant å lese om andres graviditet. Så, her er litt om ståa vår. 

 

 

Uker: 32+4

Uker igjen til termin: 7

Høygravid: Om 14 dager

Kjønn: Jente

Navn: Begynner vel å ha det ganske klart, tror vi. Kanskje.. 

Kontroll: Vært to ganger til jordmor, og har mitt tredje besøk på førstkommende tirsdag. Da skulle vi visstnok prate litt om fødsel. Hun burde vel satt av et par døgn, sånn egentlig, for jeg kjenner jeg blir stadig mer nervøs for det jeg (VI) skal gjennomgå. Ikke fødselsangst, men mer litt livredd for å ikke takle smertene, og fullstendig miste kontrollen. Og for å revne fra topp til tå… 

 
Jeg har forresten fått veeeldig mange tilbakemeldinger om at magen min er så liten. Og ja, det er den for så vidt. Jeg er helt nederst på symfysemål-skalaen, men ikke under det grønne feltet. Var en ekstra omgang hos jordmor for å kontrollere veksten, og hun sier så lenge jeg følger min egen kurve (noe jeg gjør) og ikke er under det grønne feltet, så er det veldig greit 🙂 Det må huskes på at jeg i meg selv er et lite menneske. Hehe. Også var jeg 46 cm da jeg ble født. Har nok en sammenheng. Folk og mager er forskjellige, sånn er det bare.

 

Hormonella? Jeg fryktet det verste, og så for meg å gå med konstant PMS i ni måneder. Har ikke hatt antydning til humørsvingninger i det hele tatt, faktisk. Men griner generelt for det meste. Spesielt av musikk og Kurt Nilsens versjon av Gje meg handa di ven. Da hulkes det godt.

 

Kynnere: Eh ja. Ganske mye. Også på natta. Nå begynner babyens bevegelser å bli så store at det i blant er det litt vanskelig å kjenne forskjell på det og en kynner, synes jeg. 

Bevegelser: Hun har vært ganske så aktiv fra uke 15, faktisk. Men nå har de fleste harde sparkene blitt erstattet med glidende og større bevegelser. Likevel hender det jeg våkner på natta av at det er fullstendig texas inne i magen. Og da, da sparkes det… Adios søvn. Kult å kjenne hvor stor hun har blitt bare de siste tre ukene 🙂

 

Innkjøp: Absolutt ingen innkjøp denne uka, men jeg hadde jo babyshower forrige lørdag, og da fikk vi masse fint til lillesnuppa. Ellers har jeg handlet litt nå og da fra og med uke 16. 

 

 

Indre ro: Vanligvis har jeg en ganske grei indre ro, men denne helga har vært galskap når det kommer til mors aktivitetsnivå. Startet helga med å komme for sent til legen, og etter det har jeg vært bakpå med alt jeg har gjort. Først akkurat nå har jeg fått roet kroppen ned og kan sitte bakoverlent uten uro i kroppen.  Ellers hender det at bekymringer om den kommende tiden dukker opp nå og da. Jeg skal bli mor, liksom.. Hvor sykt er ikke det? Jeg gleder meg veldig til å se Anders som pappa, forresten. Den rollen vet jeg han vil kle <3 Flinke mannen min!

 

Sykehusbaggen: Har jeg ikke sett. På tide å pakke den, kanskje? 

 

Utstyr: Seng, stellebord, vogn og babynest er på plass. Mangler bilstol og ammepute. 

 

Vektøkning: Hmm. Jeg har ikke veid meg på en stund nå, men sist jeg sjekket hadde jeg gått opp ni kilo. Må vel på vekta igjen på tirsdag 🙂

 

Vann i kroppen: Generelt ganske lite, men har den siste uka merket litt i fingrene og kanskje litt i ansiktet. Og i leppene, tror jeg. 

 

Strekkmerker: Nå jinxer jeg meg selv, sikkert.. Men nei, ikke et eneste strekkmerke så langt 🙂  Våkner vel opp i morgen med 20 stk.

 

Tungt: Det begynner å bli litt tungt. Vanskelig å sette seg på huk, ta opp ting fra gulvet, knyte sko, og generelt å gå. Får masse kynnere og har vondt i bekkenet. 

 

Cravings:  Egentlig ikke sånn super matlyst. Jeg spiser det jeg får, men har ingen cravings, nei. En søt godteribit nå og da, ellers ingenting. 

 

Plager: Kvalm, kvalm, kvalm. Vondt i hodet på morgenen, halsbrann og sure oppstøt, flimring foran øynene (flere ganger forrige uke), bekkensmerter og at jeg tåler så mye mindre enn før. Å stresse slår meg i bakken og der blir jeg en god stund før jeg får stablet meg på beina igjen. Også nesetettheten på natta, da. Høres ikke slitsomt ut nei, men damn, det snorkes på inn- og utpust. I tillegg er jeg sikkert svart/blå under ribbeinet. Bebisen har ligget og gnagd på samme sted i to måneder nå. Det gjør noe så enkelt som sitting i sofaen til en prøvelse i blant. 

 

Humør: Godt humør! 😀 Sant, ja, Anders? :-* 

 

Fødselsforventninger: Jeg vet det kommer til å gjøre vondt og alt det der, men samtidig gleder jeg meg veldig til å endelig se babyen og bare få det overstått. Jeg har gjort meg noen tanker om hva jeg ønsker ihht vann, smertelindring osv, men samtidig er jeg helt inneforstått med at det ikke er vits i å planlegge noe som helst. Det som skjer, det skjer 🙂 

 

 

 

 

#gravid #oppdatering #gravidoppdatering #uke32 

11 kommentarer

Siste innlegg