Preparations & sykehustur

I går ble en lang, og mye lengre dag enn jeg på forhånd hadde trodd da jeg gikk ut døra klokken halv tolv for å dra på jordmorkontroll. Lite visste jeg om at sju timer skulle gå før jeg kom hjem igjen.

Etter å ha målt blodtrykk og symfysemål i starten av kontrollen, konkluderte jordmor raskt med å henvise meg til St. Olav for å sjekke ut litt ymse symptomer (kvalme, hodepine flimring, og nå høyt blodtrykk), samt få sjekket ut veksten på lillepia. Jeg har alltid ligget nederst på grafen når det kommer til symfysemålet, men aldri under. Dagene før har Anders påpekt flere ganger om at jeg kommer til å knuse den grafen ettersom magen har vokst ganske så mye i det siste. Symfysemålet derimot, det viste noe annet. 

På sykehuset fikk jeg godt selskap av mine to søstre og tantebarn. Var jo rene slektstreffet i ventestua der 😉 Haha. Fikk først tatt en ultralyd for å sjekke morkakefunksjon, blodprøve og deretter en CTG for å sjekke hjertemåling og aktivitet (?) hos bebisen. Alt så fint ut 🙂 Heldigvis! Jeg er jo lita i meg selv, og var et knøtt da jeg ble født. Så at hun i seg selv er ganske lita, og med et såkalt “vekstavvik” med 21 prosent, det er kanskje ikke så overraskende. Likevel skal det sjekkes opp i neste uke om blodgjennomstrømmingen fra morkaka er grei eller ikke. Jeg fikk i hvert fall konstatert at hun IKKE er sju kilo, som det i blant kjennes ut som om hun er. Haha 🙂 

Så fikk jeg jo en aldri så liten ufrivillig omvisning på Føden også da. Inne på et føderom.. Må innrømme det gjorde meg litt nervøs. Neste gang jeg ligger her er det mest sannsynlig action! Uæææh 🙂 

Her sjekket de babyens puls 🙂 Godt utstyrt, som dere ser til høyre. Alt på plass til å ta imot et barn, gitt.

 

Fødselslegens konklusjon var at jeg ikke har svangerskapsforgiftning, da overtrykket mitt ikke er høyt nok. Men at det kanskje er noe på gang, det trodde de. Så fremover skal jeg følges opp to ganger i uka hos jordmor, og som sagt, neste uke en tur på sykehuset igjen. 

Jeg må si jeg følte meg veldig godt tatt vare på, og jordmora som tok CTG på føden var utrolig hyggelig og snill. Håper virkelig jeg får en “sånn type” jordmor under fødselen. Kjemi tror jeg har ekstremt mye å si. 

 

Så.. I kveld har jeg blant annet vasket babyklær og funnet frem fødebagen. Den har jeg nemlig ikke pakket ennå. Jeg har forstått at det nå faktisk MÅ gjøres. Man vet jo aldri. Jeg er så spent! 


Masse bittesmå nyfødtplagg. Hun blir nok litt rosa, selv om jeg tidlig bestemte meg for at hun IKKE skal bli helt dallet opp. Lett å si 😉

Vognposen med saueull fra Nordlys er på plass 🙂 Har lyst til å ligge oppi her selv. Haha. Hun skal da få det godt den lille pia 🙂 

 

Har også bestemt meg for å ta gravidbilder så raskt som mulig. Så i dag fikk jeg kjøpt to veldig fine rammer (20 x 25 cm) på Kremmerhuset. Den ene ramma skal brukes til gravidbilde, og det andre bilde skal være av henne <3 

 

 

 

#gravid #uke37 #nordlys #vognpose 

4 kommentarer
    1. Hei! du har så fint hår også har du så pen farge på håret ditt. Hvilken frisør går du til og vet du hva fargen heter? 🙂
      mvh Anna, Trondheim.

    2. Anna: Takk takk 🙂 Jeg har stripet håret i lang tid, så det er nok ingen eksakt navn på fargen, annet enn fargekoden frisøren bruker. Jeg vet ikke helt hvilken som brukes, dessverre, men jeg selv er veldig flink til å bruke blåshampo ved minst annenhver vask 🙂 Det hjelper veldig på å holde fargen kald.

      Akkurat nå går jeg til ei som heter Maren på H2 Sirkus. Veldig flink 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg