EGENOPPUSSET SKJENK – FRA BRUN TIL HVIT

 Jeg har i år og dag lett etter en sånn type skjenk. Til tross for at jeg har sett flere av dem på Finn før, så har jeg på de to årene jeg har gått skole, ikke hatt tid i det heletatt å starte noen oppussingsprosjekter. Det var derfor en lettelse å finne denne skatten uka etter jeg ble ferdig på skolen.

Det var faktisk et par fra Leksvik som solgte den, altså samme kommune som jeg kommer fra. De skulle ha 2500 kroner for skjenken, men å ta ferge over med tillhenger koster over 500 kroner hver vei, så etter mye frem og tilbake med måling og styr, satset vi på å få den i bagasjerommet. Vi dro av gårde, og stakk innom pappa for å få middag på tur dit. Pappa bor to mil unna Leksvik “sentrum”.

Må si jeg ble meget usikker da vi kom frem og fikk sett skjenken. Den var.. Eh, ganske stor. Men det gikk akkurat. Lykke! For å få mest ut av turen, bestemte vi oss for å kjøre rundt, over Mosvikskogen, Inderøy, Levanger og deretter Trondheim. På tur hjem stoppet vi lik så greit hos mamma på Levanger, fikk pizza og så VM, også kjørte JEG hjem. Jepp, jeg ja. Kjørte. Det hadde jeg ikke gjort for tre måneder siden 😉 Men det er så viktig å utfordre seg selv altså. Men nok om det! Hehe.

 

Startet prosjektet dagen etter. Hamstret inn heftgrunning, malerkoster, ruller, maskeringstape osv. En må være forberedet på at utstyret koster en del, selv om man kanskje ikke skulle trodd det. Jeg vasket den grundig med zalo for så å la den tørke godt før jeg startet første strøket med heftgrunning. Skjenken har utrolig mye detaljer, så det lønnet seg å være veldig nøye slik at resultatet ble best mulig. 

Jeg har jo tålmodighet på likhet med et lemen, men jeg klarte å vente tolv timer mellom hvert strøk, male FIRE strøk til sammen (to strøk heftgrunning og o strøk halvblank oljemaling), og legge tapet innvendig. Det er egentlig en prøve i seg selv. Jeg holdt på å klikke på tapeten som var siste finish. Var drittlei, irritert og bare klasket den på før jeg røshet på trening for å trene bort litt frustrasjon 😉 

 

Det tar virkelig tid å pusse opp møbler…

 

Ble den ikke fin?

Det synes i hvert fall jeg. 

 

Detaljene vises mye bedre i hvitt.

 

Passer fint inn på stua med det andre skapet mitt som også er i samme stil (TRYKK HER FOR Å SE).

 

Innvendig ble det sånn 🙂

Kult, men litt slurvete jobb 😉 Som sagt, jeg var LEI.

 

 

#oppussing #skjenk #møbler #kommode #rococo

6 kommentarer

Siste innlegg