SPELTPIZZA OG FREDAGSKVELD

 Det er fort gjort å falle ut av det, og sannelig gjorde jeg det med denne ukens middagsplanlegging også. Men likevel har det for så vidt vært en sunn uke 🙂  Det hele havnet på glattisen da vi bestemte oss for å invitere svigerfar og Randi på middag. Kunne liksom ikke servere speltlompepizza (som sto på planen), hehe. Så det ble hjemmelaget pizza. På grunn av at vi kjøpte inn litt vel mye ingredienser, måtte jeg nesten bruke opp noe av det isteden for å kaste det. Enig i det, sant? Så jeg kjørte lik så greit på med speltpizza, for første gang. Jeg hadde ikke lomper så. 

Altså, alt av annen pizza enn “vanlig”, blir aldri det samme som med hvetemelbunn. Altså det jeg har spist oppgjennom hele livet. Speltpizza ble også ganske annerledes, men det smakte ganske godt altså 🙂 Takket være et ganske spicy fyll med masse chili og jalapenos deriblant. 

 

 

Jeg kjøpte speltmelet på Iherb, og vet dessverre ikke om det er ulikt fra andre, men jeg opplevde i hvert fall at deigen ble veldig (!) sticky og litt vanskelig å få tørr nok til å bake ut på plata. Til slutt måtte jeg bruke litt hvetemel for å gjøre det enklere. Vi bruker nemlig å forvarme stekeplata først slik at bunnen blir ekstra sprø. Det betyr at deigen må kunne være fast nok til å løftes over.

Men for all del, det var verdt jobbinga. Det sies btw at en ikke skal elte deigen for mye, da elter man ut næringsstoffene eller noe i den duren. Haha. Hørtes meget sketchy ut. Ta det med en klype salt eller tre.

Pizzasaus er alltid smak og behag. Vi bruker stort sett karbonadedeig og dermed en annen pizzasaus som vi lager i stekepanna (får mer smak når du har kjøttet sammen med sausen), men denne gangen hadde jeg som sagt “left overs-ingredienser”, pepperoni, kjøttboller, grillet paprika og skinke. Jeg laget derfor sausen for seg selv slik at den fikk puttre i litt ekstra god tid. 

 

 

Nam! Det ble veldig godt, også fikk jeg ikke den “stappmett-følelsen” heller. Pluss pluss. Vanligvis spiser jeg hjemmelaget pizza omtrent til jeg spyr. Legger meg med det som føles som en stein i magen, men det kommer ikke til å skje i kveld. 

Har sittet pal i et par timer og sett Homeland og drukket et glass hvitvin 🙂 Herlig! 
 

 

 

4 kommentarer

Siste innlegg