BOHOL BEACH CLUB (PANGLAO)

Hei! 

Nå er det en stund siden sist innlegg. Vi kom til Bohol for fire dager siden. Reisen gikk fint, takket være medisinen jeg fikk på hotellet samme dag som vi dro. Vi startet reisen fra Malapascua klokken 08.00, og var på Bohol, Panglao, klokken halv fem på ettermiddagen:) En smooth tur, vil jeg påstå. 

Vi tok hurtigbåt (SuperCat) over fra Cebu til Bohol, Tagbilaran. Det var litt sjø, men heldigvis ba vi, sammen med TV-skjermene, bønn til Gud før vi la ut til havs. “Keep us safe osv, amen”. Det er ikke tull.  Før bønnen kom, var TV-skjermene i båten fylt med karaoke og ballader. Det gjorde det hele ekstra komisk da bønnestunden plutselig tok plass. Filippinosen er helt rå på karaoke, enten det er tre på natta eller ti på morgenen. Og spesielt ballader. Kjærlighet, kjærlighet, kjærlighet. Også så høyt! Støynivået i dette landet er ti ganger så høyt som hjemme. På godt og vondt. På båten til Bohol, etter karaoke og bønn var ferdig, ble Rambo satt på. Skytefilm med lydnivå hundre cirka. Jeg hadde maks volum på øretelefonene mine, men det skal sies at Rambo overdøvde både Enya, Admiral P og Rihanna, til sammen.

Da vi kom frem på havna i Tagbilaran (største byen på Bohol), ble vi omtrent overfalt av taximenn som ville huke tak i kunder. Taximenn, reisende og vakter med maskingevær. En salig blanding. Tretti minutter etter var vi fremme på hotellet vårt, Bohol Beach Club. Det ligger i Panglao på Bohol. Det er her de fleste turistene holder til. Vi fikk velkomstdrink og ble vist vei til rommet vårt. Området er ganske stort, veldig vedlikeholdt og FINT. Runde hekker klippet på millimeteren, palmer, basseng, restauranter, hus med bambustak. Noe annet enn lille, sjarmerende Malapascua og Ocean Vida. Det er veldigveldig fint det også, på sin egen måte.

 

Bohol er et mer etablert turiststed, men det er mest asiatiske turister som vi har sett, i hvert fall. Hotellet vi ligger på er en cirka ti minutters kjøretur fra Alona Beach, som er “hovedstranden” i Panglao. Veldig lite sjarmerende plass, i mine øyne. Skittent, masete og en skuffende strand med søppel. Stranden ved hotellet derimot. En av de hviteste og fineste jeg har vært på, ja. 

Vi brukte en god del tid på å finne ut hvilket hotell vi ville bo på før vi dro. Dette var midt i blinken ut i fra tilbakemeldingene på Agoda og Tripadvisor. Det er jo relativt dyrt, men det er utrolig ordentlig og rent. Dessuten er det overraskende god mat her. Det hadde jeg egentlig ikke trodd siden maten på Filippinene generelt (av det vi har smakt), ikke er superbra.

Vi har spist både burger, shish kebab, asiatiske nudler, flere desserter, drinker og calamari rings. Alt har smakte veldig bra! Dessuten hadde vi eget band som spilte for oss den ene kvelden vi spiste middag her. Småkleint, men veldig koselig. Flinke menn var det.

Rommene på hotellet blir ryddet og vasket to ganger daglig om ønskelig, også kommer de på døra med ønskelapper og kaker, kjeks eller muffins på kveldstid når de tilbyr andre vaskerunde. Ikke verst 😀 

 

Og sånn etterlater de rommet. Alt stablet, klappet og klart.

De legger sammen klær, lukker kofferter, ja. Det er ikke måte på 🙂 Det skal ikke stå på servicen.

 

Jeg er fortsatt matforgiftet på åttende dag, og i går var jeg stupdårlig. Vi satt på restaurant (den dyreste her, typisk hva?), hadde nettopp bestilt carbonara, rødvin og cola til oss begge, da jeg plutselig ble så uggen at jeg ikke så land. Armer og bein skalv, og det endte med at jeg ikke rørte noe av det vi bestilte. Jeg tok maten med som take away. Vinen gikk i søpla. Kan melde om at carbonara dagen etter ikke smaker supergodt akkkurat.

Tre sekunder etter bildet ble tatt, ble jeg likbleik (enda bleikere;)) i ansiktet og holdt på å falle av stolen omtrent.

 

Planen i dag var faktisk å snorkle med hvalhai i Oslob, men ettersom formen i går var nokså laber, måtte vi droppe det. Utrolig kjipt! Vi hadde til og med betalt halve turen på forhånd. Men vi drar ikke fra Filippinene før vi har sett en hvalhai eller tre, det er vi enige om! Så vi skal prøve på nytt på tirsdag. Istedenfor å stå opp halv fem og ta båt i fire timer, spiste vi heller en god og sen frokost, og har deretter ligget som slakt på solsengene. Anders har duppet og blåst bobler med kineserne som har hatt dykke-prøvetime i bassenget.

 

Vi har hatt ganske mye regn, og cirka fire hele soldager mens vi har vært her, så brunfargen? Den jobber jeg iherdig med å skaffe meg før vi drar hjem. Nesten litt flaut å komme tilbake så bleik som jeg er nå. Tre uker på Filippinene og jeg ser ut som snøhvit.  

Beklager for rotete blogginnlegg. Siden det blir få innlegg og jeg har mye å fortelle, så blir det litt sånn. 

Men nå skal jeg hoppe i dusjen, også venter middag på hotellet etterpå. 

 

Skrives!

 

#Malapascua #Reise #Filippinene #Asia #Reise

4 kommentarer
    1. Så kjedelig med matforgiftning! Ble selv lenket til hotellrommet noen dager da vi var i Thailand. Ekstra kjedelig når man har reist så langt… God bedring! Håper det blir hvalhaier på dere 🙂

    2. Så spennende! Vært rundt å reist i Asia selv, utrolig vakkert på enkelte steder mens noen andre kanskje ikke så rene og pene:p Ha en flott tur videre og god bedring 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg