HØST PÅ FOSEN

Onsdag, og halve uken har gått allerede. Siden mandag ettermiddag og frem til nå, har jeg befunnet meg på Sæter hjemme hos pappa. Utrolig godt å rømme fra bylivet når man føler for det. Roen på landet kan lite måle seg med. 

Jeg kan oppsummere dagene med avslapping, frisk luft, familietid og skog og mark.

I går var jeg og pappa på en ganske så impulsiv skogtur for å plukke sopp. Utrolig fint terreng der vi gikk opp, men hjelpe meg så bratt det var. Pappa, som er langt over 50 år og har røyket i sikkert 30 år, føyk opp den bratte skogsstien som om han aldri hadde gjort annet i livet. Kunne trodd jeg var 80 år eller noe der jeg etterspurte pauser for hvert femminutt vi gikk. Det må legges til at jeg fortsatt er forkjølet 😉 Min tredje uke.

 

Utsikt over Tautra og Frosta 🙂 

 

Noen som vet hvilken type sopp dette er? Vi tippet fluesopp av noe slag, men jeg finner ingenting på nett som minner om denne. Grønn fluesopp er den dødligste i hele Norge, men denne er mer.. Blå?

Uansett, naturen er så fantastisk fin på denne tiden av året. Fargene, den rå lufta og ikke minst alt man kan plukke. Vi plukket to fulle spann med kantareller. Tidligere på dagen var jeg og tantebarnet mitt nede i hagen til farmor og plukket massevis av epler. Guttungen(og jeg) var helt vill der vi fektet rundt med raka i treet for å få ned de mest røde og saftigste som hang øverst. 

Man kan fint leve mer økologisk på høsten, spesielt på landet. 

 

 

Men tilbake til bylivet…  Frisøren venter. 

 

Skrives!

4 kommentarer

Siste innlegg