DIY: STUEBORD

 

 

Jeg aner ikke hvor mange lag lakk det var på bordet i utgangspunktet, men jeg fikk nesten dårlig samvittighet da jeg startet nedpussinga. Det var jo så fint gjort til å begynne med, men fargen passet dessverre ikke inn hos oss. 

Så jeg pusset ned topp-plata, malte beina hvite og prøvde og få til en fin drivved-maling.

 

Det gikk egentlig ikke etter planen, da jeg ønsket plata mer brunlig enn grå. For å få til en slags drivved-farge, tynnet jeg ut en grå maling (Matrix) 50/50 med vann. Malingen påførte jeg med svamp. Istedenfor å dra svampen i treverkets retning, påførte jeg i sirkulære bevegelser. Det var utrolig viktig å ta små områder om gangen, da malingen tørket ekstremt fort.  Det ble ganske ujevnt, men jeg ville ha et slags rustikk preg over det, så det gjorde ingenting. Jeg påførte nok et lag med ut-tynnet maling, men denne gangen dro jeg svampen opp og ned i retning med treverket.  

Da det tørket påførte jeg to lag med vannbasert, halvblank lakk. 

 

På kanten brukte jeg pussemaskina for å få frem litt trefarge. Uten lakken var det en tone kaldere, men planen er å gå over en gang til med pussemaskina slik at det ikke blir så rødlig. 



9 kommentarer

Siste innlegg