PLANNING THE MALDIVES

Hei hei!

Jeg vet mye på bloggen vil bestå av ferie og Maldivene de neste månedene, så dere får bare prøve og holde ut. For ja, det kommer til å bli mye (!) Maldivene-prat. Kall meg crazy, ettersom en tur dit er det største jeg har drømt om siden jeg var ti år. Men for meg er det virkelig stort å endelig få oppfylt den drømmen. Tror få av dere forstår hvor bergtatt jeg er av stedet. Jeg husker en skoleoppgave jeg fikk for mange år siden der jeg skulle skrive om min største drøm. Det var (på den tiden) å gifte seg med Bon Jovi på en strand på Maldivene. HAHA. Jeg tenker vi sier at i hvert fall drømmemannen er byttet ut for lengst 😉

Så, å bestemme seg for å dra til Maldivene var altså ikke så vanskelig i seg selv. Bortsett fra at kostnaden måtte vurderes opp og ned i mente før vi tok avgjørelsen.

Vi visste jo på forhånd at Maldivene er dyrt, men noen steder er selvfølgelig mye mer kostbare enn andre, og dessuten er det fullt mulig å dra dit på budsjett nå. Dette fordi de lokale øyene endelig har åpnet opp for turisme og overnatting. Hvor fantastisk er ikke det? 🙂

Det har tatt oss, eventuelt meg, en evighet å bestemme oss for hotell. De første 14 dagene booket vi veldig tidlig fordi vi fant et fint 4-stjerners hotell til en veldig rimelig pris. Desto mer penger man legger i hotelloppholdet, jo mer vil vi vite at vi ikke blir skuffet, og at Maldivene lever opp til forventningene. 

Det aller viktigste tror jeg er å finne ut HVA man vil ha ut av turen. Bra dykking, kulturopplevelser, drømmestrand eller kanskje bare late dager med ingenting annet enn blått hav og sjølukt? Våre prioriteringer er litt ulike. Mens Anders har lagt aktivitetstilbudet høyest på prioriteringslista, så er god og smakfull mat det absolutt viktigste for min del. Vi går selvfølgelig for all inclusive når vi først skal til Maldivene, og hvis maten er crap, ja.. Da er det bortkastet tusenlapper, mener nå jeg. Samtidig er det viktig at Anders ikke kjeder seg heller. Da går det kun utover meg og boka mi;) Snakker av erfaring. 

Hvis noen sitter å vurderer en Maldivenetur, så er mitt tips først og fremst å få en oversikt over kostnaden du må ut med. Maldivene er hovedsakelig gaaanske dyrt, og resortøyene ligger på alt fra 2000 kroner natta til over 10 000 kroner natta. Finn riktig prisklasse for deg, og sjekk opp hotellenes reviews, både på Agoda, Expedia, Booking osv. Og ikke minst, selve rankingen på disse sidene. Det ligger gjerne noe sannhet i det altså. Jeg anbefaler å være glad i research, for det krever det absolutt. Blant annet er det greit å vite at Maldivene er et strikt land når det kommer til alkohol og religion. På de lokale øyene må man dekke seg til, og alkohol kan du glemme å prøve og smugle inn i landet. Alle reisende scannes. Slike ting ville jeg ikke visst hadde det ikke vært for en tidkrevende research-runde. 

Følg også med om det er båt- eller flyskyss til og fra hotellet. Kostnaden er som dag og natt. Maldivene er jo delt opp i atoller, og for hoteller i både North Male Atoll og South Male Atoll benyttes speedbåt fra flyplassen. Det sparer man en del på. Til tross for at sjøfly mest sannsynlig er en opplevelse i seg selv, så er det dyrt. Regn med at det koster 5000 kroner ekstra for to personer. 

Antall timer jeg har sittet foran mac-en for å gjøre research, er ekstremt mange. Endelig klarte vi å bestemme oss for et resort, Meeru heter det, hotellet passet perfekt for oss, ifølge alle tilbakemeldingene det hadde fått. God mat, masse vannaktiviteter, bra snorkling og strålende vakker strand. For ja, viktigheten av drømmestranda er nesten på lik linje som god mat 🙂

Jeg har vært inne på Agoda hver eneste dag i en hel måned for å sjekke prisen på hotellet. Det varierer nemlig fra dag til dag. Problemet var at en dag, så var sannelig ikke hotellet tilgjengelig lenger. Haha. Bra jobba! Visst i én måned at vi skulle dit, sjekket instagrambilder hver eneste dag og bare drømt meg bort. Så vips, var vi for sent ute. Litt naive vi to trønderne som trodde hotellet skulle vente på oss ja. Herregud ass 🙂

Jaja. Meen. Kanskje det skjedde for en grunn. Vi måtte rett ut på leting igjen i frykt for at de andre hotellene skulle bli solgt ut. Det første hotellet jeg siklet på, var nemlig Veligandu. En liten paradisøy i North Ari Atoll med 70 hotellrom, den fineste stranda, infinitypool, kvalitetsmat og alt en måtte ønske seg egentlig. Jeg gikk bort ifra det fordi jeg syntes det ble litt for dyrt. Det er ranket til 9,2 på Agoda, noe som er utrolig høyt. Det er også ranket til Maldivenes tiende beste hotell. Har lest massemasse om det, og bladd gjennom de fleste bildene det er å finne på Instagram. Det ser virkelig ut som et paradis. 

I helga endte vi opp med å bestille seks netter med all inclusive OG sjøfly. Jeg har kjempeflyskrekk, men har alltid hatt en drøm om å kjøre vannfly over Maldivene. Uten sobril 😉 Det blir virkelig en opplevelse for livet. Dyrt? Ja. En opplevelse for livet? JA. Verdt det? Garantert. 

Bildene lånt fra her og fra Tripadvisor.

 

Jeg tror paradis-følelsen på denne øya ikke vil skuffe oss.  Øynene kommer til å falle ut av beundring og sjokk.

Tror det er småfint, ja.

8 kommentarer
    1. Åååå!! Ble helt reisesyk av de bildene! Maldivene har alltid stått øverst på reisemåls-ønskelisten min! Gleder meg til å lese om og se bilder fra turen når den tid kommer:)))) Heldig du!!

    2. Michael: tusen takk for det! Tipper Maldivene er verdt prislappen:-) The barefoot eco hotel har jeg også sett på tidligere. Virker som et veldig fint, og ikke minst rimelig hotell. Men ettersom vi har 14 dager uten alkoholservering på Maafushi, så er det fint å kunne ta et glass vin og et par drinker den siste uka når en først er på Maldivene, tenker jeg:-) På Barefoot Eco er det ingen alkoholservering, tipper det er fordi øya er lokal eller noe:-) Men et opphold der er garantert verdt pengene vil jeg tro!

    3. Anna: takk for det! Ja, jeg er superheldig, rett og slett!:-) I bunnog grunn er det egentlig bare å bestille:-D Dyrt er det, men naturen som venter på Maldivene er garantert verdt det:-))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg