EN NOE ANNERLEDES FEIRING

Hei og gratulerer så mye med dagen til dere alle! 🙂

Jeg regner med mange av dere har skålet i champagne, spist is og pølse, sett på toget og bare kost dere med folkelivet. De siste fem-ti årene har jeg feiret 17. mai i Trondheim. I forkant av hvert år ser jeg egentlig aldri frem til dagen. Synes den er oppskrytt og egentlig litt stress. Helt til jeg kommer inn til byen den 17. mai og kjenner nasjonalfølelsen bare bygger seg opp, og tårene presser på hver gang nasjonalsangen spilles. Haha. Seriøst. Jeg er en sucker for Norges nasjonalsang. Det er på 17. mai jeg innser hvor GLAD jeg er i landet mitt. Norge er et vakkert land, og vi nordmenn er heldige. Ferdig usnakka!

Jeg har vært på jobb i hele dag, og det har gått veldig greit sånn jobbmessig altså. Men det å være i en annen by enn “byen din” på 17. mai, det var virkelig noe annet. Poenget mitt er at det å være alene som Viggo venneløs på nasjonaldagen, det er fader meg lite kult egentlig. Å ikke kunne si gratulerer med dagen, gi venner og familie en klem, susse på kjæresten, skåle i champagne, og diskutere bidragene i toget med søstersen, det har vært ganske ensomt. Har følt meg temmelig loner i dag altså. Tuslet rundt med et kamera i hånden, mutters alene. På selveste nasjonaldagen hvor familie, venner, smil og trøndersk folkeliv vanligvis har vært 17. mai for meg hvert eneste år frem til nå. 

Kan telle antall hei på én hånd, og det er kun til mine kollegaer. Glem Viggo venneløs, fra nå av endres uttrykket til Kine venneløs. Jeg har ikke tatt et eneste bilde av hverken meg selv, antrekket (som dog ikke er noe å vise frem) eller et flagg. Nada på telefonen. Det har aldri skjedd før på 17. mai. Det er det tristeste, det forteller liksom bare hvordan dagen min har vært, sånn sosialt sett. 

Det jeg ikke har savnet særlig mye fra Trondheim, er været. Vi har hatt knallvær hele ettermiddagen her i Kristiansund, sol og typ elleve grader. Skikkelig deilig! I skrivende stund sitter jeg å ser på TV-skjermen med samme bilde som har vært det siste døgnet.


Tre timer du liksom.. 

 Ellers er det temmelig stille rundt meg. Sitter nå her, sminkeløs i joggebuksa, med en uåpnet zero på bordet. Ble hverken is eller pølse på meg i dag, men fikk rasket i meg litt biff stroganof-gryte på jobb. En jævlig god en sådan. Trodde forresten jeg skulle bli mer ensom av å se bildene fra dagen på Facebook, jeg hadde for så vidt rett, men det var samtidig utrolig koselig å se alle sammen så pyntet, fine og glade! 🙂

 

Et nokså negativt innlegg kanskje, men det er vel lov å føle seg litt ensom når man er helt alene på den mest sosiale dagen i året..? 

 

Ja, jeg har altså brukt å pyntet meg til 17. mai. Bare ikke helt i år 😉 Bildene er fra i fjor og året før.

 

PS: Takk til gutta boys i bakgården min som sang både Åge og DDE natt til i dag. Sykt irriterende høyt, men det fikk meg til å smile 🙂

 

God kveld!

 

 

6 kommentarer

Siste innlegg