THAILANDSK BIFFSALAT

 

 

Jeg har vært matlei siden jeg flytte til Kristiansund for fem måneder siden. Først i helgene når jeg er hjemme i Trondheim får jeg matlysten tilbake. Eh, til gangs og! Hehe. Det er nemlig ikke den samme kosen å lage middag alene. Og det går selvfølgelig også på appetitten. Å lage mat alene tar ekstra lang tid, og gir oppvask du vet du må ta helt alene. Hoi, for et tiltak! 😉

I tillegg til min elskede yndlingsrett, tikka masala, som jeg har laget tre ganger her nå, har jeg funnet en annen utrolig god rett det faktisk er verdt å ta oppvask for. Nemlig thailandsk biffsalat. Denne retten spiste jeg for første gang i utdrikningslaget til stesvigermora mi, og jeg har egentlig tenkt på å lage den siden.  Sist uke dro jeg frem kokkekunnskapene (..), og deiset til med en smakfull, sunn og enkel thailandsk biffsalat. Retten  metter godt, og den er perfekt å lage til todagersbruk. 

 

Jeg er utrolig dårlig på å følge oppskrifter, så derfor skriver jeg bare ingrediensliste til dere. Salat er jo så individuelt, så det er bare å prøve seg frem med det du liker best av grønnsaker. Det er umulig å feile 🙂 

 

 

Dette trenger du:

Kjøtt, helst biff eller svin. Sistnevnte funket utmerket
Salatblader, de du liker best så klart. Denne gangen droppet jeg det, ble friskt og godt likevel.
Vårløk
Rødløk
 Sukkererter
Paprika
Babymais
Sesamfrø (varmet i panna)
Reddiker
Sesamolje, salt og pepper til steking av kjøtt 

 

 

Hjemmelaget dressing:

Chili (ønsket mengde)
Hvitløk (ønsket mengde)

2 ss soyasaus
3 ss fish sauce

En klype sukker 
Limesaft (av to/tre stk)

 

 

 

 

 

 

Vask, kutt, stek, rør sammen. Voila! 

 

Akkurat passe sterk for min gane, og fiskesausen som stinker.. Tja.. Fisk! Den er fakstisk ikke verst på smak!

 

Enjoy! 

 

#thailandskbiffsalat #salat #sunn #mat 

 

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg