Spark

I morgen legger jeg 23 fullgåtte uker bak meg, og starter på uke 24 i graviditeten. Wow. Nå synes jeg ukene bare flyr forbi. Antall uker som er passert er plutselig ikke så betydningsfulle som de var i første trimester. Da er man helt besatt frem til uke 12. Det er da risikoen for abort minsker betraktelig. Jeg var i hvert fall helt opphengt i tiden, dagene, ukene. Jeg vet ikke hvor mange gravid-apper jeg har lastet ned på telefonen, men det nok til å ha stålkontroll på nettopp dag, uker og det som skjer med utviklingen av både min kropp og babyen til enhver tid. 


(23+2)

 

Babyens spark var noe av det jeg virkelig gikk og ventet veldig på. Jeg googlet og googlet for å prøve å finne ut når det cirka ville skje. Tro meg, Google blir (altfor) velbrukt av gravide. Symptomer, blødninger, spark, kvalme. ALT googles! På godt og vondt. 

Sannheten er at det å kjenne spark er enormt inviduelt. Naturligvis nok. Babyens aktivitetsnivå eller morkakens plassering er bare noe av det som avgjør hvor godt du kjenner liv.

Ifølge 100 ulike forum på nett, så var følelsen av en fiskehale som slår inne i magen eller sommerfugler det jeg skulle kjenne etter. Kveld etter kveld lå jeg urørelig i senga og kjente etter liv etter at andre trimester startet. Jeg kjente første spark allerede i uke 15. Men det var hverken som en fiskehale eller sommerfugl-vinge. I mitt tilfelle kjentes det ut som en liten muskelsammentrekning i magen. Men jeg var allerede da 100 prosent sikker på at det faktisk var et spark. Og sannelig hadde jeg rett. Siden har jeg kjent spark og liv hver eneste dag 🙂

Det har dog utviklet seg fra bittesmå, søte dult til karatespark tatt med rennafart. Den babyen er en stykk uroræv, skal jeg si dere! Heldigvis er det et veldig godt tegn at bebisen er aktiv. Å føle sparkene er jo noe helt eget. Du blir virkelig minnet på at det bor noen, et menneske, inni deg. Jeg får ofte latterkrampe av bevegelsene, men i blant må jeg si det er litt ekkelt. Når bevegelsene ikke er spark, men krabaten som ruller rundt eller flytter på seg.. Det føles virkelig ut som om du har en alien inni deg! 


Huff, jeg frykter det blir mye babysnakk her inne fremover. Skal prøve å begrense meg 🙂

 

Ha en fin dag!

12 kommentarer

Siste innlegg