Sær skrivings feil

Til tider vurderer jeg å slette Facebook. Ikke fordi det florerer av teite meninger om flyktninger, videoer av mishandlede dyr eller delte julekalenderluker. Neida. Jeg får spasmer av måten folk håndterer det norske språket. Det er så ekstremt mange som skriver feil! Og da mest særskrivingsfeil. Jeg ser det mange, mange ganger om dagen.  Gud bedre. Ja, jeg vet at dette må være ulempen med å være journalist 😉 Å henge seg opp i noe så uviktig. Men jeg kan ikke noe for det. Status på status med sær. skrivings. feil. Det klør i fingrene og koker i topplokket når jeg ser de dumme skrivefeilene. Haha. Altså, er det mulig?? Jeg er temmelig sikker på at det ikke er mine Facebook-venner det er noe galt med. Jeg tror, eller vet, at denne skrivefeilen er veeeeldig utbredt, og finnes både blant unge, gamle, leger, lærere, name it. Alle!

Senest i dag gikk jeg forbi en av landets største flisbutikk-kjeder. Til og med dem hadde særskrivingsfeil i den gigaflyersen som hang utenfor butikken. “Høst kolleksjonen”, sto det. Jaha? Høste kolleksjonen, eller?  Og for å ikke snakke om i nettavisenes kommentarfelt. Aaah, jeg bare klarer ikke å ta folk seriøst til tider. Vel, der er det ikke mye å ta seriøst uansett, men. Det er så mange som generelt ikke kan å skrive.. Det er så… Jeg vet ikke. Irriterende! I can´t take it!! 

Jeg undrer på hva som er grunnen til den utbredte skrivefeilen. 

Årsaken til at det nettopp er den type feil, altså særskrivingsfeil, som stjeler nattesøvnen min, er nok fordi det egentlig er ganske enkelt å ikke gjøre den. Er det ikke..? Det er jo bare å tenke seg til hva som høres riktig ut… Typ hva høres mest naturlig ut?

 




Bildene er lånt fra den geniale Facebook-siden “Bilder i kampen mot særskrivingsfeil”. 

 

 

 

Åååh. Hahaha. Jada, jeg har god tid til å tenke i disse ventetid-dagene 😉 

 

Over og ut, Knut! 

 

4 kommentarer
    1. For meg er det ok når det er privat personer, hehe, dette gjorde jeg bare for å erte 🙂 Privatpersoner kan ha dysleksi eller bare litt problemer med rettskrivingen, men journalister bør være mer nøye. Jeg ser derimot selv at jeg kan åpne blogger jeg har skrevet for en stund siden og finne skrivefeil selv om jeg leser igjennom mange ganger før jeg publiserer. Hjernen leser det man tror man har skrevet og så ser man ikke feilene selv.

    2. Mariann Sæther Tokle: Haha. Jo, det er sant. Jeg vet jo mange har dysleksi og er dermed unnskyldt, om jeg kan si det sånn. Men jeg lot være å nevne dysleksi i innlegget, rett og slett fordi jeg henvender meg til “folk flest”. 🙂 Det er nok mer et personlig issue dette, det går jo på meg som person! Er jo jeg som irriterer meg over andres skrivefeiler. Hehe. Men det er som du sier, jeg kan også lese ting jeg har skrevet før, og som inneholder en haug med skrivefeil, OG særskrivingsfeil 😀

    3. Jeg bruker tittelen hobby filosof på fb og det var en leser som kommenterte at det er feil og det er det jo, men jeg måtte da bare si at det faktisk er facebook som har skrivet tittelen, jeg har bare klikket på den. Jeg brukte å irritere meg innmari jeg også, men har gått lei. Når det ikke nytter da kan jeg roe meg ned og drite i det, for det er ingenting jeg kan gjøre med det. Dessuten sitter jeg i glasshus for jeg skriver uten tegnsetting og med ufullstendige setninger i min blogg 🙂 Med vilje 🙂 Det bare ble sånn når jeg begynte å skrive.Plutselig fikk jeg ikke til å avslutte setningene med tegn, for da bestemte jeg på en måte hvordan leseren skulle lese teksten. Uten tegnsetting blir det opp til hver enkelt å tolke den på sin måte.

    4. Haha, jeg elsker den facebooksiden 😛 Og jeg er helt enig med deg. Det kan godt hende jeg har noen feil her og der selv, men jeg irriterer meg likevel voldsomt over slike feil hos andre, kanskje særlig orddelingsfeil. Det blir nesten sånn at man kobler helt ut og ikke klarer å lese resten av teksten hvis det dukker opp mer enn en orddelingsfeil

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg