ASIAREISE: THAILAND ELLER FILIPPINENE?

Jeg er det man kaller for en reiseplanlegger. Altså, jeg researcher, researcher og gjør enda litt mer research før jeg bestemmer meg for en reisedestinasjon som kan være aktuell. Det jeg mener er viktigst, er god mat, hyggelige folk, at det snakkes litt engelsk, vakker natur, prisnivå, enkel fremkommelighet og fine strender. Jeg er det som kalles for en beach chaser. Som person er jeg eventyrlysten og glad i nye opplevelser når jeg er på reisefot, men jeg er også vill etter å finne verdens fineste strand. Det er derfor viktig for at strendene er tipp topp i det landet vi besøker.

Jeg har vært  én gang på Filippinene, og to ganger i Thailand. Personlig synes jeg Asia er et fantastisk kontinent som jeg definitivt skal tilbake til, mange ganger.

Fra Panglao – Bohol (Bohol Beach Club Hotel)


 

 


Mitt første tips er først og fremst; unngå de mest turistifiserte stedene! På den måten er det enklere å komme tettere på kulturen, og du får sett plassen fra sin beste side.


Mitt andre tips: Skreddersy din egen reise. Dropp pakketur med charterfly og hotell på én eneste plass. Jeg ville aldri tatt fly i over tolv timer til Phuket, for eksempel. Da kunne man heller dratt til hvilken som helst annen charterplss i Europa. Gjør research og prøv og finn de ukjente perlene. På Filippinene har du over 7100 øyer å velge mellom. Jeg kan garantere at du finner drømmestranden i hvert fall.


Mitt tredje tips: Bestill turen på Momondo.no. Der får du opp prisstatistikk over når det er billigst å bestille turen. Vi bestilte alle våre tre reiser på nettsiden. Vi var veldig heldig med prisene, hver gang. 




 Jeg har verken reist Filippinene eller Thailand rundt, men jeg har vært flere steder. Vi har dratt i lavsesong under alle våre reiser i Asia. Det vil si norsk sommertid.

Jeg tar utgangspunkt i de stedene jeg har vært, og det jeg skriver er kun basert på egne erfaringer. Jeg er ingen reiseleder eller ekspert, bare for å understreke det 😉

 

 

 

 

Finn drømmestranden, reis rundt for slikk og ingenting, opplev en ny kultur og dykk med hai, skilpadder, rokker og hvalhaier! Nordmenn flest har ikke vært her, gudene vet hvorfor! 

Jeg kjenner ikke mange som har vært på Filippinene. For skandinavere er det et mye mer ukjent turistmål enn det Thailand er, for eksempel. Mitt inntrykk er at de fleste norske som besøker landet, er enten backpackere eller har en ektefelle fra Filippinene. Jeg forstår ikke dette.

Filippinene er et fantastisk land som jeg virkelig vil anbefale andre å reise til. Selv om det har vært et par omtalte episoder der norske turister har blitt offer for kriminaliteten i landet, så følte jeg meg ganske trygg de tre ukene vi var der. Det var selvfølgelig litt uvant å ha flere vakter ved hotellene vi bodde, men Filippinene er et veldig fattig land, så det er viktig å ta forholdsregler (som i alle andre land).

Jeg var forresten overrasket over hvor grei hotellstandaren var både i Cebu, Bohol og Malapascua. Alt var veldig rent og pent, både inne på rommet, uteområdet og på strendene.

Ha i bakhodet at mange der har en oppfatning om at vi nordmenn er styrtrike. Den ene taxisjåføren som kjørte oss, mente og trodde at Anders tjente 1000 dollar dagen som rørlegger. Altså over 7000 kroner dagen. Han selv tjente åtte dollar dagen, og han jobbet 24 timer i døgnet. Det tilsvarer så lite som rundt 50 norske kroner døgnet.

Ved havna i Cebu City så jeg noen bo i pappesker… Ganske forferdelig, og egentlig bare noe jeg trodde jeg så på film.

En ting som er litt spesielt med Filippinene er det ekstreme lydnivået. Uansett hvor vi var, på en buss, på en båt, på land, i vann, så var det ekstremt høyt lydnivå. Karaoke og ballader generelt, ble spilt overalt, hele tiden. Meget spesielt, men en morsom opplevelse. Vet ikke hvor mange ganger vi måtte be taxi-sjåførene om å skru ned lyden.. Liksom-Celine Dion og liksom-Tina Turner sang hull i hodet på oss.



Prisnivået varierer selvfølgelig fra hvor du drar, og om du befinner deg i en by eller på landsbygda. Generelt sett er det veldig lavt. Eksempel:

* En vannflaske (1/5 L) = 1,70 kr.
* Brusboks i butikk = 3,50 kr. 
* Øl og brus på restaurant = 7,00 kr. 
* Den billigste lunsjen vi spiste (kylling i curry med ris) = 14 kr.
* Ett barneklesplagg (på landsbygda) =  3,00 kr.
* En drink under happy hour = 8,00 kr. 
* En times kroppsmassasje = 50 kr. 
* Pedikyr med fransk lakk = 21 kr. 
* 24 timer leie av scooter på Bohol = 80 kroner. 
* Fire timers taxitur for to pers = 500 kroner. 

Transport er generelt billig. Spesielt offentlig transport som hurtigbåter, busser og ikke minst fly. Det er mulig å reise innenlands med fly for 200 kroner per vei. 

 

For å komme seg til Filippinene:

Flybilletter med to mellomlandinger (SAS- Singapore Airlines – Silk Air) per pers, tur/retur fra Trondheim- Cebu, betalte vi 6900 kr. for. Turen tok omkring 24/25 timer inkludert mellomlandingene. 

 

 

Maten var det eneste jeg ble skuffet over på Filippinene. Det er kjipt, fordi mat har ofte utrolig mye å si når man er på ferie. Omtrent halve opplevelsen, spør du meg. Jeg opplevde at ingrediensene ikke var all verden til ferske, dessuten var det lite krydder og smaker generelt. Det gjelder både tradisjonell filipino-mat og internasjonale retter som f.eks burgere, pizza og lignende. Dette kan være fordi det ikke er særlig “lagt til rette” for vestlige turister her, nettopp fordi det er et stort overtall av asiatiske turister der. Vi endte opp på “italienske” restauranter flere ganger, dessverre. Det må legges til at vi ikke er glad i sjømat, og at den derfor ikke er tatt i betraktning. Vi snakket med flere som hadde samme intrykk som oss, sjømat eller ei. 


(Pizzaen på Giuseppe)

Restauranter og barer jeg anbefaler på Filippinene: 

* Angelina – Malapascua: Smakfulle italienske retter. Det er en del dyrere her enn på resten på øya. En pizza for cirka 60 norske kroner. Her får du også kjøpt rødvin, som ikke er en selvfølge på øya. 

* Giuseppe – Panglao: God pizza, og til tross for at det er litt dyrere enn mange andre steder i Bohol, så er det store retter, spesielt pizzaen. Den kostet mellom 400-500 peso, altså opp mot 75 norske kroner. Det er mye på Filippinene.

* Kokays – Malapascua: Kul atmosfære og bra musikk. Vi ble mest trolig matforgiftet her, så jeg kan dessverre ikke anbefale maten).

* L´ Elephant Bleu – Panglao: Her spiste vi to dager da vi var på Bohol. Vi spiste burger til hovedrett og sjokolademousse til dessert. Maten var overraskende god, og prisen er ikke ille den heller. 

* Restauranten på hotellet vårt Bohol Beach Club – Panglao: God frokost, gode drinker, bra service og ganske smakfull mat, faktisk. Vi ble overrasket over kvaliteten på maten. Vi spiste både shish-kebab, burger, biff og is. God atmosfære i restauranten. 

* Ocean Vida Bar – Malapascua: Baren på hotellet vi bodde på. Her serverte de gode drinker, og happy hour hver dag mellom fire og seks er et stort pluss. Det kostet oss åtte kroner per cocktail under happy hour. Deres frozen daquiri anbefales!

 

På Filippinene snakker de fleste veldig bra engelsk. Landet er ganske amerikanisert med tanke på skilt, radio, skikker osv. Det er enkelt å kommunisere med taxisjåfører og hotellansatte , noe som gjør det desto enklere å være turist i landet. Et stort pluss!

 En ting bør man være litt obs på. Det står generelt ganske lite om Filippinene på nett, i hvert fall var det litt vanskelig å gjøre research på forhånd. Dette er jo egentlig ganske naturlig med tanke på at det er mange flere turister (europeere i hvert fall) som reiser til Thailand enn til Filippinene. 

 

 

 

Vel, drar du til Filippinene bør du være glad i vannaktivitet, hvis ikke går du glipp av en helt ny verden. Ved Malapascua er du nesten garantert å se Thresher shark og sjøslanger. I Cebu-området er det stor sjanse for å dykke eller snorkle med hvalhai. Selv ble det bare snorkling på meg, og den fineste plassen for snorkling er definitivt ved Bohol. Landskapet under vann var som å se en National Geographic-film, utrolig vakkert. Vannet er både varmt og superklart, det til tross for at det er en god del sjøgress i vannet. Det var selvfølgelig massevis av fargerike fisk og se også. Anders dykket blant annet med hai, rokker, mandarinfisk og massevis av lionfish.

 

 

Kalanggaman (To timer fra Malapascua)

Bohol – Panglao

(Malapascua)

Jeg er som sagt et strand-menneske, og har en svakhet når det kommer til vakre strender. Jeg kan planlegge et reisemål ut i fra hvor klart vannet er og hvor hvit stranden er. Det er faktisk ikke tull. Vakre strender er det absolutt fineste med verdens natur. Og strendene på Filippinene.. De var virkelig vakre! Den største forskjellen på strendene der og i Thailand, er Stillehavs-preget. Det er mer karibisk og med flere palmer. Veldig veldig fint. Det finnes litt løshunder på Malapascua, men vi hadde null problemer med noen av dem. Det er (dessverre) en del selgere på stranden. Enten massasje-folk eller småjenter som selger hjemmelaget smykker. Heldigvis blir de lite plagsomme fordi vaktene følger med, hele tiden.

En del sjøgress i vannet er vel det eneste som kan oppfattes som et ordentlig minus på strendene. For min del gjorde det absolutt ingenting.. På hotellet i Panglao ryddet de stranden to ganger dagen, så vi så lite av det.

 

  

Hvis Filippinene omtales i norske medier, så er det ofte i sammenheng med vær og naturkatastrofer. Her karakteriseres ikke lavsesongen som regntid, men som tyfonsesong. Perioden varer fra juli til desember. Mellom januar og juni er det tørketid med mindre nedbør og mer sol. Filippinene er et stort land som strekker seg langt, det gjør at det er mulig å finne steder med greit vær selv om det er tyfonsesong. Da vi var der, mellom 22. august og 14. september, hadde vi regn og overskyet vær i cirka to av tre dager. Personlig synes jeg temperaturen på Filippinene var mer behagelig enn i Thailand. Det var ikke klamt.

Men husk at prisnivået har en sammenheng med høy- eller lavsesong. Ved sistnevnte er det gjerne billigere å bo, reise og spise.

 Tydelige spor på Malapascua etter tyfonen Yolanda, som la alle hus i grus i november i fjor. 

 

 

 

 

Ta inn på luksushotell i Bangkok for en tusenlapp, shoppe på gigantiske kjøpesentre, spis fantastisk mat og ta på deg snorkelmaska og opplev livet under vann. Det er ikke av ingen grunn at Thailand er en favoritt blant turister. 

Første gang vi reiste til Thailand var i 2011. Vi ble forelsket i landet, og dro tilbake igjen to år etter.  Mye er lagt til rette for turister, folket er smilende og naturen er helskjønn. Ett av de absolutt fineste stedene jeg har vært i mitt liv, ligger i Thailand. Koh Lipe heter øya. En liten perle lengst sør i landet. Bare to timer fra Malaysia. Her er strendene øde, vannet krystallklart og folket utrolig hyggelig. Ingen overraskelser, du vet alltid hva du får i Thailand.

Når det kommer til den utbredte prostitusjonen i landet, er det rett og slett bare å unngå å oppsøke de stedene (barene og gatene) det foregår. Jeg har vært i Bangkok flere ganger, og har aldri sett en eneste prostituert. Muligens fordi jeg ikke har oppsøkt verken uteliv eller horer… Men det er greit å vite at man kan dra dit uten å se noe som helst shady business.

Thailand oppleves veldig trygt for turister, og her er det sjeldent vakter ved de mindre hotellene. Vi følte oss heller aldri utrygg, ikke engang da vi gikk i stupmørket til og fra hotellet vårt på Koh Lipe, hver eneste kveld.  

 

 

Det skal mye til for å bomme på maten i Thailand. Spesielt når det kommer til tradisjonell thaimat. Ellers er de store matkjedene godt etablert, ikke bare i storbyene, men også på de litt mindre turiststedene som Krabi, blant annet. Det er derfor null problem å finne mat som passer alle og enhver i dette landet. Du finner også mye indisk mat, som i mine øyne er utrolig smakfullt. Jeg synes også fruktsmoothiene i Thailand var helt magiske. Også drinkene smakte bedre enn på Filippinene. 

Bangkok er et sant mat-mekka med all slags mulig retter og smaker på hvert en hjørne, uansett på gata eller på et kjøpesenter. I Bangkok finner man mat fra alle verdenskontinent, og spesielt delikat og vakkert er bakverket der.  

 

Restauranter og barer jeg anbefaler:

* Poohs Bar – Koh Lipe: Gode drinker, herlig stemning og fantastiske folk som jobber der! Pana styrer baren og sørger for god stemning. Savner virkelig denne plassen, og ikke minst folkene. 

* OMG Sportsbar – Koh Lipe: Herlighet, den absolutt beste pineaplle daquiri jeg noen gang har smakt. Også maten her var utrolig god. Prøv burgeren, stir fried chicken med cashewnøtter. De har biljard-bord, også viser de også PL-kamper her. Eieren O, er en fin og mystisk fyr som minnet mer om en indianer enn en thai-mann. Vår favoritt-restaurant på øya dette!

* La Luna – Koh Lipe: Hvis, eventuelt når man blir smålei av thaimat, er det alltids greit å ha et alternativ. På italienske La Luna er maten utrolig god og smakrik. Anbefales virkelig. Vår andre favorittrestaurant på øya.

Indian Cousin – Krabi: Vel, det har garantert endret seg masse siden vi var der for tre år siden, men generelt indisk mat i Krabi er å anbefale! Restauranten vi spiste oftest på het Indian Cousin og lå helt øverst i gågata i Ao Nang. 

 

Til tross for at filipinos snakker bedre engelsk enn thaier flest, vil jeg si at det har kommet seg veldig i Thailand også. Vi har ikke opplevd kommunikasjonssvikt her, bortsett fra da vi skulle ta bussen fra Bangkok til Krabi. Da endte vi på en busstasjon med cirka 5000 thaier, og ikke et eneste engelsk skilt. Heller ikke de ansatte snakket særlig mye engelsk. I et hav av busser og folk, hadde vi egentlig bare tjuvflaks at vi kom oss på riktig buss. BTW! Den bussturen anbefales IKKE! En busstur som skulle ta tolv timer, tok åtte timer. Og hvert et minutt av de timene, satt jeg med hjertet i halsen på grunn av sjåførens elleville råkjøring. 

 

Det er billig i Thailand, uten tvil. Prisnivået er temmelig likt som på Filippinene, men vi opplevde blant annet alkoholen litt dyrere i Thailand. Misforstå meg rett, det er fortsatt upåklagelig billig. Eksempel:

* En øl på restaurant = 13 kr.
* Fruktshake = 9,00 kr.
* En time thaimassasje = 65 kr.
* Lunsj (stekt ris med kylling) = 15 kr. 
* Leie båt og sjåfør i cirka seks timer = 250 kr. 

Når det kommer til offentlig transport, så er det omtrent like billig som på Filippinene. Mulig du finner like billige flybilletter også, men i vårt tilfelle betalte vi cirka 800 kroner per pers fra Bangkok til Hat Yai med NOK Air.

Komme seg til Thailand:

Stadig flere reisebyråer kan friste med både pakketurer og All Inclusive, men vi har skreddersydd reisen begge gangene vi har dratt. Jeg elsker Bangkok, og har derfor lagt inn et par dager i byen før vi belager oss på sol og strand resten av ferien. Vi har reist med China Airlines og Norwegian. Med Norwegian mellomlandet vi i København, og den andre gangen da vi reiste med China Airlines, la vi en natt i Nederland. I mai i fjor betalte vi vel 5500 per pers tur/retur fra Trondheim til Bangkok. 


Sikt, fiskearter og alt det der er veldig forskjellig fra plass til plass. I Thailand finnes det flere steder som egner seg utmerket til både dykking og snorkling. Generelt sett opplevde vi vannet som krystallklart uansett hvor vi befant oss. Men spesielt bra var det på Koh Lipe og utenfor Phi-Phi (Noen timer med båt fra Krabi). Jeg synes livet under vann i Thailand var mer fargerikt enn i Filippinene. Knallgule, rosa, grønne og blå softkoraller. Helt nydelig. Likevel er det nok større  sjanse for å se store fiskearter og hai i Filippinene. Selv tok vi dykkerlappen, Open Water på Koh Lipe, noe vi betalte 2500 kroner for per pers. Det innebar fire eller fem dykk, fra seks til 18 meter. 

 

 

Man trenger ikke lete lenge for å finne en vakker strand i Thailand. Tvert i mot. Det kan likevel være ulik kvalitet på både klarhet i vannet og selve stranden. Selv om jeg opplevde Krabi (For tre år siden) som superbra og rent, har jeg venner som har vært der i år og opplevd masse søppel på strendene. Dette er vel dessverre en konsekvens av masseturismen som har inntatt landet de siste fem-ti årene. Men på Koh Lipe var det lite søppel, til og med i lavsesong. I høysesong vet jeg at de fleste hotellene langs stranden rydder hver dag. Det er en del løshunder på Koh Lipe, men jeg opplevde ingen som aggressive. Vi “fikk” vår egne hund, «Lars», underveis i oppholdet. Verdens skjønneste hund som begynte å følge etter oss for hvert sted vi gikk, og som lå på trappa vår dag og natt.  Jeg tenker på han fortsatt.. Fine hunden.

I Ao Nang leide vi oss båt og egen båtfører hver eneste dag for å komme oss ut til de mange øyene som lå spredt omkring. Spesielt Hong Island forelsket vi oss i. Øya ligger cirka 45 minutters båttur fra hovedstranden. Har også hørt at Railay Beach er flott. Selv var vi på en strand vi trodde var Railey. Naturen er virkelig skjønn i Krabi-området, og den ene dagen kom det ville aper bort til oss på stranden. En annen dag kom det labbende en gigantisk varan (På Hong Island) forbi oss. Stas! 🙂


Koh Lipe

Hong Island (Krabi)

Hong Island

 

 

I Thailand deles “årstidene” inn i tre. Mellom mars og mai er det høye temperaturer og høy luftfuktighet. I juni kommer regntiden, som innebærer at det kan regne i bøtter og spann, men stort sett et par timer på ettermiddagene. Ellers er det fortsatt godt, varmt og solrikt. Fra oktober til februar er det såkalt høysesong. Det er da et kjøligere og tørrere klima.

Som sagt, vi har vært der i lavsesong (juli/august), og har hatt et par heftige skurer i maks to timer på ettermiddagen. Ellers har vi badet i sol.  

 

Min konklusjon:

Begge landene er fantastiske! Det går egentlig ikke an å si hvilket land jeg liker best. På en måte er de to landene ganske like, men samtidig ikke. Alt kommer an på hva du ønsker deg i en ferie. Ligger god mat og shoppingopplevelser høyt oppe på prioriteringslista, så anbefaler jeg Thailand (og Bangkok). Uten tvil. 

Men hvis du liker kritthvite strender, haidykking og et meget avslappet liv med laidback stemning, så anbefaler jeg Filippinene, og spesielt Malapascua. Selv om øya er lita, så fikk jeg en superspesiell følelse da vi ankom første kveld. Det var som å være med i “The Beach-filmen”. Det var så lukket, rolig og vakkert der. Atmosfæren slo pusten ut av meg. I Filippinene får du nyte et land som nordmenn flest ikke har vært på ferie. Hotell-bartenderen der vi lå på Malapascua, fortalta at han hadde opplevd norske turister TO ganger på to år. Det sier litt!

 

Jeg skal tilbake til begge stedene, uten tvil! 

 

 #Asia #Reise #Reiseguide #Thailand #Filippinene #Philippines #KohLipe #Travel #VS

13 kommentarer
    1. For et fantastisk innlegg! 🙂 Hjalp ikke på reisefeberen for å si det sånn…. eller reisetrangen heite det kanskje 😉
      Utrolig arti å se erfaringa fra turan dine :))

    2. SisterConfusion: Så bra du likt det, Ida 🙂 Ble tidenes lengste innlegg, men det e artig hvis bare én kan få nå ut av det i hvert fall. Veit sjøl kor æ sleit med å finn informasjon om Filippinene 🙂

    3. Fantastisk bra innlegg 🙂 Ser journalisten komme frem, oser kvalitet! Ble skikkelig reisesyk ! Savner Thailand, men kanskje det blir Filippinene neste gang? 🙂 Skal snart til New York da, gleder meg! Men dør litt med tanke på flyreisen..
      Ha en fin kveld! 🙂

    4. Silje: Tusen takk for det 🙂 Anbefaler Filippinene altså! Herlig land 😀 Men New York!? Ohh my God. Ja takk! Dit vil jeg også! Ta en sobril eller fem på flyturen så går den unna på 1-2-3 😛 Haha. Hilsen Kine med verdens verste flyskrekk.

    5. Fint innlegg med mange flotte bilder! Jeg synes også Thailand er fantastisk, men jeg skulle veldig gjerne oppleve Filippinene! Hører mye bra om landet. Indonesia frister også veldig.

    6. Så fantastisk flott og informativt innlegg! Tusen takk for tips! Jeg har akkurat bestilt to ukers ferie til Thailand (første gang jeg reiser dit), – så godt med litt tips på forkant!:)

    7. Vi tenkte å ta en uke på koh samui og en uke på koh phanang!:)) Så hvis du har vært innom der så setter jeg veldig stor pris på tips:))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg