Høygravid

Hei!

Jeg håper alle har hatt ei fin julefeiring så langt, og at dere har kosa dere masse 🙂 Jeg personlig har aldri hatt ei roligere julefeiring, noensinne. Men, jeg har likevel vært på juleselskaper omtrent hver dag, og i tillegg har vi vært på julefest til klokken to på natta. Hvem sier man ikke kan ta med gravidmagen og dra på fest? Alkoholfri, selvfølgelig.

Julaften feiret vi hjemme hos storesøster sammen med hennes familie, mamma, stefar og pappa. Det er hele 19 år siden sist jeg feiret julaften sammen med både mamma og pappa. Det er nemlig så lenge siden de skilte lag, så det var jo en morsom og koselig opplevelse. Dessuten veldig greit å slippe å “velge” mellom hvem man skal feire med. Det er jo et evig dillemma for oss “skilsmissebarn”. 

I skrivende stund sitter jeg alene hjemme og ser på NRK, nyhetsåret 2015. Elsker de typiske oppsummeringsprogrammene. NRK lager dem så bra, synes jeg. Gråter mine modige tårer innimellom, for å si det sånn 😉 Mest fordi bildene fra 2015 er preget av mye terror, ondskap og en massiv flyktningkrise.

Ute herjer stormen heftig, mens her inne er jeg godt inntullet i pleddet, lillebebis ligger og hikker i magen, og jeg tenner mitt nye favorittlys som vi fikk i julegave. Vi har hverken falskt eller ekte juletre i år. Meeen. Jeg har derimot fått dette lyset som lukter som om jeg har ti grantrær her inne! Sinnsykt friskt og godt, og absolutt ingen falsk lukt som det ofte er på slike duftlys. Har en ting for duftlys jeg, altså… 

 

 

 

I dag er det eksakt én måned til UL-termin 🙂 Det vil si at jeg også er høygravid. Jeg. Høygravid. Det er så sykt altså. Ikke går det ordentlig opp for meg heller. 

Legger inn en liten gravid-oppdatering i samme slengen 🙂 


 

 


Uker:
 36+0

Uker igjen til termin: 4

Høygravid: Jupp, for ti dager siden.

Kjønn: Jente

Navn: Det har vi klart, tror vi 🙂

 

(Bildet av meg er tatt i uke 35+2)

 

 

Kontroll: Var hos jordmor 8. desember, og neste time satt opp er nå på nyåret. Valgte derfor å legge inn en kontroll hos legen nå like før jul. Greit å få sjekke ståa med jevne mellomrom. Syntes det var litt vel lenge å vente i nesten én mnd til neste kontroll Det er jo gjerne nå på slutten at ting kan kompliseres. 

 

Hormonella? Det begynner å ta seg opp… Kjenner jeg blir raskt irritert for ting og tang. Senest i dag kokte det over for meg. Har alltid krøket meg sammen i skam de gangene jeg har sittet i passasjersetet mens sjåføren har rakt finger til andre i trafikken. I dag var det derimot jeg som for første gang rakk finger mens jeg var ute og kjørte. Haha. Men, seriøst, jeg holdt på å bli påkjørt av en buss med vikeplikt for meg i rundkjøringa. Han ga fullstendig faen, og bare kjørte. Det var et brøkdels sekund unna kollisjon. En finger fortjente han! Minst.

 

Kynnere: Ja, masse. Spesielt på natta. Har en følelse av at fødselen også kommer til å starte på natta. 

Bevegelser: Jeg har et nattdyr i magen, ingen tvil om det. Nå føles det ut som om ungen er sju kilo og 70 cm lang! Bevegelsene begynner å bli nokså ubehagelige, synes jeg.  

 

Innkjøp: Litt sokker og strømpiser 🙂 Har massevis av bittesmå bodyer til den første tiden fra før av, heldigvis. Hvis hun da ikke faktisk er sju kilo og 70 cm når hun kommer ut, så klart. Haha. *Bankibordet*.

 

Indre ro: Ja, faktisk. Føler jeg er relativt rolig og har roet betraktelig ned på aktivitetsnivået i det siste:) Jula har vært god! 

 

Sykehusbaggen: Hvilken bag..? Har faktisk ikke startet pakkinga av den. 

 

Utstyr: Det meste er på plass nå, også bilstolen 🙂 Så nå kommer vi oss fra sykehuset også når den tid kommer 😉

 

Vektøkning: Dårlig vektoppgang fra forrige jordmorkontroll til sist legekontroll. Bare 200 gram på 14 dager. Til sammen har jeg gått opp nesten 11 kilo.

 

Vann i kroppen: Ja, det har kommet seg det, gitt. Føler jeg ser ut som et troll i trynet, spesielt om morgenen. Poser under øynene, pløsen i kinnene, nesen stor som aldri før og leppene på lik linje med Kim Kardashian… Not in a good way! Og føttene på kveldstid minner mer om elefantlabber. 

 

Strekkmerker: Nope, ikke ett 🙂 Her er jeg heldig. 

 

Tungt: Ja, ganske tungt. Små gåturer som jeg før har løpt uten å tenke meg om to ganger, orker jeg ikke lenger tanken på å gå. Vi snakker distanser på kanskje maks én kilometer. 

 

Cravings:  Nada. Har dårlig matlyst for tiden. Selv om jeg spiser og presser i meg mat, så er det ingenting som frister. Ikke engang Snack-chips. Det sier alt.

 

Plager: Veldig opp og ned. Spesielt med kvalme og hodepine. Ellers er det nok av sure oppstøt, og fremdeles flimring foran øynene i ny og ned. Bekkensmertene har egentlig bedret seg den siste uka, så det er jeg godt fornøyd med 🙂 Stortrollet i magen ligger hver natt å sparker meg i blæra. Det gjør sinnsykt vondt! Det samme gjelder øverst ved ribbeina. 

 

Humør: Joda, humøret er det ikke noe å si på 🙂 Stort sett blid. 

 

Fødselsforventninger: Jeg har saumfart nettet etter fødselshistorier. Ikke de verste skremselshistoriene eller noe sånn, men bare vanlige, normale fødselshistorier, rett og slett. Det har gjort meg litt roligere, selv om jeg selvfølgelig gruer meg som et helvet til den smerten jeg skal gjennom. Hjelpes…

 

 

 

#gravid #uke36 #36 #blogg #fødsel #oppdatering 

4 kommentarer
    1. Haha! Troll i trynet:) Du kan trøste deg med at den tulla i magen er sikkert kjempesøt etterso hun “stjeler skjønnheten din”.
      Smart med det duftlyset. Kallen maser om den granlukta vi ikke får med plasttre. Vet du hvor det er kjøpt?

    2. Oj, så koselig. Er vist lenge siden jeg har tittet innom siden jeg ikke har fått med meg at du er gravid. Hehe. Gratulerer på etterskudd å lykke til med fødsel 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg