Det jeg ikke så komme..

Å gro frem et liv i magen har ikke bare vært lykke og glede. Gravidsymptomer er veldig forskjellig fra kvinne til kvinne, så jeg snakker selvfølgelig bare for meg selv i dette innlegget. Folk flest har hørt om svangerskapskvalme i forbindelse med den voksende magen, men believe me. Det er (mye) mer å føye inn i lista over graviditetssymptomer. Her er det jeg faktisk ikke så komme i forbindelse med en graviditet… I det heletatt. 

 

 

* Sure oppstøt og økt spyttproduksjon – Åjada. Jo mer livmora vokser, jo lengre opp blir mageinnholdet presset. Dette, i tillegg til slappere muskulatur fører til sure oppstøt. Gulping, for å si det rett ut. Maten bare siver opp halsen til enhver tid, men mest på kveldstid, og gjerne etter at hodet har truffet puta. Det lønner seg derfor å aldri spise seg stappmett. Noe jeg gjør, HVER dag. Og som om det ikke er nok, økt spyttproduksjon er igjen en bivirkning av de sure oppstøtene. Så i tillegg til å gulpe til alle døgnets tider, sliter jeg generelt med å holde spyttet nede. Mmm, deilig! Takk Gud for tablettene Novaluzid. De går ned på høykant.

 

* Energiløs – Mellom uke 8 og 14 slet jeg voldsomt med kvalme. Formen var generelt uggen, og noe av det verste i forbindelse med det, var rett og slett at energien var totalt fraværende. Jeg sov minst to dupper hver dag, og jeg klarte søren ikke å gjøre noe før jeg ble dø´sliten. Dette var skikkelig snålt. For første gang følte jeg at jeg ikke hadde styring over egen kropp. Vanligvis er man gjerne sliten etter å ha gått en mil eller tuslet rundt i byen en hel dag. Men i dette tilfellet kunne jeg være borte på besøk i en time for så å være så utslitt etterpå at jeg bare ble liggende på sofaen resten av dagen og kvelden. 

 

* Blodtrykksfall – Dette har heldigvis bare skjedd én gang, ennå. Jeg og søstersen var å handlet, og mens jeg sto i kassen og ventet på å få betale, begynte jeg å rå-svette, og kvalmen og svimmelheten slo meg hardt i magen ut av det blå. På fem sekunder hadde svarte prikker dekket hele synsfeltet mitt, og hørselen ble helt fraværende. Der sto jeg i kassen da, kvalm og dynnvåt av svette, uten å se og høre. Heldigvis var søstersen med meg, så jeg lente meg på henne til et hjørne der jeg måtte sette meg rett ned på gulvet. Det var en skikkelig ekkel opplevelse. Snakket med legen min om dette, og hun har gitt meg totalt forbud mot å stå i køa når julegaveshopping er i gang. Det fremprovoseres gjerne av å stå i ro, eller noe sånn. Så sorry Anders. Køa får du ta i år 😉

 

* Boobs – Nei, jeg har ikke tatt silikon. Haha. For første gang i mitt liv har jeg pupper. Jeg hadde på forhånd hørt at de kom til å vokse, men hallo i luken, da.. Ikke SÅ mye!? Nesten litt komisk og flaut, for det bilr ofte påpekt av kjentfolk. Må jo bare le, det er jo så uvant. Det var grusomme smerter mens det sto på som verst, og på et tidspunkt hadde jeg ikke en eneste BH som passet. Det har svidd i pengeboka. Ikke bare bare å gå på HM å finne riktig størrelse ettersom jeg er ganske smal. Change og et veldig hjelpsomt søskenbarn som jobber der har vært redningen. Nå har jeg investert i fem nye BH-er. Spørsmålet er dessverre hvor lenge de varer… Det sies nemlig at vokseprosessen langt ifra er over. Hjelp…….. 

 

* Rødvinen – Jeg trodde ærlig talt at jeg kom til å savne det å ta et glass rødvin til helga, men neida. Det har gått usedvanlig fint! Så klart, hvis det er riktig setting så kan jeg savne å ta et glass, men nei. Ikke et stort savn her i gården! Jeg tenker mer på salami enn rødvin. Og jeg er egentlig ikke engang glad i salami. Så, denne jenta overlever alkoholnekten;)

 

* Brus- og energidrikkbegrensning – Jeg har jo så å si levd på Burn siden januar, og graviditeten var et greit spark i rumpa for å bli kvitt avhengigheten. Jeg sluttet å drikke energidrikker på dagen jeg fant ut at jeg var gravid. I ettertid har jeg selvfølgelig googlet om det faktisk er greit med slike drikker mens man er gravid. “Fasiten” sier at du helst ikke skal drikke energidrikker (Burn, RedBull osv), og at koffeininntaket generelt må begrenses. Det vil si inntaket av cola og zero, som jeg har vært litt for glad i å drikke tidligere. Et høyt koffeininntak kan nemlig skade fosteret.  Må jo innrømme at jeg fremdeles drikker en sukkerfri RedBull en gang i blant, kanskje én gang i mnd, men at jeg da passer på å ikke drikke noe annen koffein den dagen. Og brus, ja, det drikker jeg. Men jeg drikker sjeldent mye mer enn en halvliter hver dag. Dessuten har jeg gått fra flaske til boks for å automatisk senke antall milliliter jeg får i meg 🙂

 

* Tett i nesa – Jeg forsto ikke hvorfor jeg plutselig ble så tett i nesa, konstant for seks måneder siden. På kveldstid var den så tett at jeg slet med å sove. Rettere sagt, pipelyder fra nesa gjorde meg stein hakke gal. Jeg var hverken snørrete eller forskjøla, bare tett. Jeg forsto ikke før senere at dette faktisk skyldtes graviditeten. Det sies at hver tredje gravide kvinne sliter med tett nese. Dette kommer av at hormonene gjør at slimhinnene i nesa hovner opp. Om jeg er tett ennå? Jepps. Har tidvis sovet med bordvifte på soverommet for å dempe pipelydene jeg forbanner meg over. Haha! Men det er faktisk et litt slitsomt symptom..

 

* Nysing – Dette er verdt å nevne fordi jeg vil advare andre. Er du gravid og skal nyse, krøll deg sammen i fosterstilling før nysen kommer! Jeg har flere ganger gått på den smellen å nyse uten å gjøre dette, og FY F… Det er så sinnsykt vondt! Føles ut som om hele magen revner. Fikk helt sjokk de første gangene, men takket være google, fant jeg ut at det hjalp å krøke seg litt sammen. Smertene kommer nemlig av at leddbåndene som “støtter opp” livmoren, strekkes og vokser. Ved nysing kjennes det, for å si det mildt 😉 

 

* Folsyre – Allerede tre måneder før du blir gravid anbefales det å gå på folat/folsyre. Et B-vitamin som blant annet er nødvendig for normal celledeling. Mangel på folat kan føre til ryggmargsbrokk og mangelfull utvikling av babyens hjerne. Du bør derfor ta folsyre hver dag det første trimesteret, og helst før du blir gravid. Jeg trodde jo jeg hadde ødelagt sjansen for at det stakkars embryoet ikke skulle klare seg ved å ikke ta folsyre før jeg ble gravid. Men altså, alt står veldig bra til som vi ser så langt, så det gjelder å ikke miste hodet over slike ting. De klarte seg i gamle dager også, før de kunne google alt de måtte vite før en graviditet, tenker jeg. 

 

* Aaaalt det andre… – Det er faktisk ganske mye å tenke over som gravid. Selv om man kan bli litt panisk av å google og gjøre research, så er jeg glad for at jeg har blitt obs på en del ting. Jeg vil jo at bebisen som vokser i magen min skal ha det best mulig. En del går selvfølgelig på skjønn, men alt som direkte frarådes prøver jeg å ta hensyn til. Visste du for eksempel at det frarådes å sitte i badstue? Skal du på spa så er det ikke lenger bare å velge å vrake behandlinger som før. Flere behandlinger kan og bør du ikke ta, sies det. Ute på reise er det også mye å tenke over. Det anbefales for eksempel å unngå reiser til eksptiske strøk. Jeg trosset dette, da.. Det gikk fint 🙂 Du må kanskje ha svangerskapsdokumentasjon til flyturen, kjøpe støttestrømper, og være den irriterende passasjeren som må opp og gå hver eneste time. Dette for å unngå blodpropp. Ellers er jo opplevelsen med mat et eget kapittel som jeg har nevnt tidligere (HER). 

 

 

Som dere ser, graviditet er mye mer enn kvalme, hormoner og en voksende mage. Mye av det er kanskje ikke så positivt, men samtidig er jeg blitt helt utrolig fascinert over menneskekroppen de siste månedene 🙂 

 

God torsdag!

 

6 kommentarer
    1. Hei! Gratulerer med det lille nurket! Jeg har jo fulgt bloggen din lenge og dette var “morsom” lesing da jeg er i samme sko selv. Kjenner meg igjen. Har termin i januar 🙂

    2. Lotte Jensen: Tusen takk for det, Lotte 🙂 Så artig, og gratulerer så masse til deg også 🙂 Jeg har også termin i januar. Spennende 🙂 Vi har nok mye å glede oss til fremover 😀

    3. Haha hadde helt glemt det med tett nese!! Var tett i flere mnd😂 loverhearts funker mot sure oppstøt👍🏻

    4. Mange morsomme symptoma 😉 må få legge til at gravide bør være forsiktige med urter, inklusive urtete! Ikke fordi alle er “farlige” men fordi det er så lite dokumentasjon. Hvem vil brukes som guineapig som gravid?! Ett unntak er bringebærblad, som man gjerne kan bruke i siste trimester. Det styrker blodsirkulasjon i livmora og forbereder den på fødsel 🙂 du har helt rett – man bar fram friske barn lenge før Google, og kroppen er fantastisk, den putter alle vitaminer den kan til babyen først 😉 ❤️

    5. Sølvi Helen: Ja, det har jeg også fått med meg fra Google 😉 Haha! Synes faktisk det funka litt med lovehearts altså. En periode gikk jeg alltid med dem i veska. Tror jeg må fortsette med det 😀

    6. Ida: Så bra med litt flere synspunkter og informasjon 😀 Spørs om jeg må gå til innkjøp av bringebærblad om litt, haha. Alt som kan “hjelpe” meg og kroppen til å forberede en fødsel trykker jeg fint i meg 😛

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg